حج خونین سال۶۶

در نهم مردادماه سال ۱۳۶۶ پس از پایان مراسم برائت از مشرکین که طبق روال هر ساله پس از انقلاب اسلامی ایران به صورت علنی در خیابان ها و نه در چادرهای مخصوص اجرا می شد نیروهای امنیتی سعودی بی مقدمه حجاج را با باتوم و گازهای اشک آور مورد حمله قرار می دهند و آن ها را به رگبار می بندند. در همین حین نیز از ساختمان های اطراف اشیاء سنگین مانند سنگ و گلدان به سمت حجاج پرتاب می شود که باعث می شود تعداد تلفات بیشتر شود.

1366

با توجه به عظمت واقعه و میزان تلفات مردم عادی و بی‌دفاع و همچنین سوابق مراسم برائت از مشرکان که به آرامی برگزار شده بود، مرتکبان حادثه خود را مجبور به توضیح دیدند و حجاج را به اخلالگری و ایجاد آشوب متهم کردند. بعد از این حادثه و بالا بودن میزان تلفات زائران که عمدتا از جانبازان و زنان بودند، دولت عربستان سعودی در واکنشی فرافکنانه حجاج ایران را متهم به اخلالگری و ایجاد آشوب کرد .ادعای دیگر پلیس این بود که نیروها به‌هیچ‌وجه برای مقابله با این اقدام حجاج ایرانی از اسلحه استفاده نکردند. مدعیاتی از این نوع بلافاصله بعد از انتشار عکس‌ها و فیلم‌های آن از سوی ناظران بی‌طرف، بی‌اعتبار عنوان شد.

در بیانیه رسمی وزارت کشور سعودی در هشتم ذیحجه، آمار تلفات این حادثه ۴۰۲ کشته اعلام شد که ۲۷۵ نفر آنان ایرانی و نیمی از آنان زن بودند و ۶۴۹ زخمی. آمار اعلام شده البته از سوی ایران مورد تشکیک واقع شد و منابع ایرانی از کشته شدن ۳۲۵ نفر با تفکیک ۲۰۳ زن و ۱۲۲ مرد خبر دادند.

امام خمینی (ره) در واکنش به این حادثه خونین و برای نشان دادن مظلومیت ملت ایران، آل‌سعود را جهت تصدی امور کعبه و حج بی‌لیاقت دانست و در پیامی که دهم مرداد ۱۳۶۶ مصادف با هفتم ذیحجه ۱۴۰۷ هجری قمری خطاب به نماینده خود و سرپرست حجاج ایرانی صادر کرد، اعلام کردند: «آنها به دست خود اسباب افتضاح و رسوایی خود را فراهم کردند… ما اگر می‌خواستیم به جهان اسلام ثابت کنیم که کعبه‌داران کنونی لیاقت میزبانی سربازان و مهمانان خدا را ندارند و جز تأمین آمریکا و اسرائیل و تقدیم منافع کشورشان به آنها کاری از دستشان بر نمی‌آید، به این خوبی نمی‌توانستیم بیان کنیم… و به این اندازه که کارگزاران بی‌اراده حاکمیت سعودی در این قساوت و بی‌رحمی عمل کردند، موفق نمی‌شدیم.»

خفگی در تونل

یکی از نکات لازم در مدیریت مراسم های با جمعیت میلیونی اندیشیدن چاره برای جلوگیری از ازدحام و به وجود آمدن ترافیک است چرا که اگر بی تدبیری شود موجب زیر دست و پا له شدن افراد ضعیف تر می شود و آن ها را به کام مرگ می کشاند. بی کفایتی آل سعود در مدیریت این موارد بارها در سال های گذشته خود را نشان داده و جان چندین هزار زائر را گرفته است.

حادثه تونل

اولین بار در سال ۱۳۶۹ بود که در یکی از تونل‌های مکه در حدود سه هزار حاجی به دلیل ناتوانی مهندسان و عدم تعبیه سیستم تهویه در تونل و همچنین بسته شدن انتهای تونل به دلیل عبور هیئت وزیر کشور سعودی جان خود را بر اثر خفگی و فشار جمعیت از دست دادند که بیشتر آنها حجاج مالزی، اندونزی و پاکستان بودند.

حوادث در ازدحام پل جمرات

در سال ۱۳۷۳ ازدحام زائرین در نزدکی پل جمرات در منا، ۲۷۰ کشته برجای گذاشت. این حوادث هیچ کدام برای سعودی ها تجربه نشد و بازهم حوادث مشابه ای تکرار شد. سال ۱۳۷۷ و در حادثه ای مشابه دستکم ۱۱۸ زائر در ازدحام پل جمرات جان خود را از دست دادند و ۱۸۰ نفر هم زخمی شدند.

پل جمرات

سال ۱۳۷۸ هجوم و ازدحام جمعیت در نزدیکی پل جمرات زمانی که مردم در حال عبور از یک زیرگذر بودند ۱۱۹ نفر را کشت.
سال ۱۳۸۰ هجوم و ازدحام جمعیت در نزدیکی پل جمرات ۳۵ نفر را کشت.
سال ۱۳۸۱ فشار و ازدحام در نزدیکی پل جمرات ۱۴ نفر را کشت.
سال ۱۳۸۲ در نزدیکی پل جمرات در طول مراسم سنگ زدن به شیطان بر اثر ازدحام و فشار جمعیت ۲۵۱ کشته شدند.

1382

یهمن ماه ۱۳۸۴ حدود ۳۵۰ نفر بر اثر هجوم مردم فشار جمعیت کشته و ۶۰۰ نفر زخمی شدند که این بالاترین میزان طی سال های قیل از آن بود.

آتش سوزی در خیمه حجاج

سهل انگاری سعودی ها دو بار موجب آتش سوزی در خیمه های حجاج شده است. بار اول در سال ۱۳۷۶ در صحرای منا خیمه های حجاج آتش گرفت که به قیمت کشته شدن ۳۴۰ حاجی و مجروحیت ۱۵۰۰ نفر تمام شد.

آتش سوزی خیمه

بار دوم نیز در سال اخیر بود که خیمه‌های مخصوص اسکان حجاج در صحرای عرفات در مکه مکرمه طعمه حریق شد که تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.

فرو ریختن هتل

فرو ریختن هتل کوچکی در شهر مکه در ۵ ژانویه سال ۲۰۰۶ که محل سکونت زائرین آسیایی بود، جان ۷۶ زائر را گرفت.

سقوط جرثقیل

حادثه‌ای که در روز جمعه ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۴ (۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵) به دلیل سقوط یک دستگاه جرثقیل در محوطه مسجدالحرام باعث کشته شدن ۱۰۷ نفر و مجروح شدن ۲۳۸ نفر شد. اکثر جان‌باختگان از اتباع کشورهای هند، پاکستان، اندونزی و کشورمان بوده‌اند.

مقامات سعودی علت سقوط را بازندگی و طوفان عنوان کردند ولی در یک پایگاه خبری سعودی علت سقوط را عدم رعایت استانداردها در محکم‌کاری پایه‌های جرثقیل عنوان کرده‌اند. نام شرکت پیمانکاری جرثقیل بن لادن بوده است و در پی وقوع این حادثه ممنوع‌الفعالیت شد.

جرثقیل

اتفاقات متنوعی از دهه ۶۰ تاکنون رخ داده که منجر به کشته و زخمی شدن هزاران تن از حجاج بیت الله الحرام گردیده که از جمله آن کشتار عمدی سال ۶۶، ازدحام پل جمرات ، آتش سوزی خیمه حجاج، سقوط جرثقیل و  حادثه “منا” نشان داد که حاکمان سعودی یا عمدا و در اثر کینه‌ای که از برخی حجاج دارند و یا سهوا در اثر سو مدیریت حجاج را به مسلخ می‌کشانند و این اتفاقات قابل چشم پوشی نیست.

حاکمان سعودی در دو دهه اخیر نشان دادند که حوادث به وجود آمده عمدتا عمدی بوده که از جمله آن می‌توان به جمعه خونین سال ۶۶ اشاره کرد. نکته تامل برانگیز این است که اتفاق امسال هم کمی مشکوک به نظر می‌رسید ؛ چرا که اگر وزیر دفاع سعودی به “منا” سفر نمی کرد و راه ها بر روی حجاج بسته نمی شد آیا این تعداد از حجاج جان خود را از دست می‌دادند؟

حادثه کشتار حجاج در حج امسال مطمئنا آخرین حادثه نخواهد بود پس ما میگوییم مرگ بر آل سعود …

2مهر۱۳۹۴

سایت یاس نیلی کشتار حجاج مظلوم و مسلمان ایران و جهان را به تمامی مسلمانان جهان تسلیت عرض میکند.